Klacht over woningkwaliteit

Heeft jouw woning gebreken, maar reageert de verhuurder niet op jouw klacht of weigert hij de nodige werken uit te voeren, dan kan je bij ons een formeel verzoek indienen om de administratieve procedure tot ongeschikt- of onbewoonbaarverklaring op te starten. Deze procedure is gratis.

Je bezorgt ons hiervoor, via een aangetekend schrijven, een lijst met gebreken en foto’s die je hiervan hebt genomen, alsook de brieven die je hierover hebt gestuurd naar de verhuurder.

Wij zullen eerst nagaan of jouw klachten terecht zijn. Een woningcontroleur kan ter plaatse komen om de gebreken te komen vaststellen. Hiervan wordt een technisch verslag opgemaakt. Wij bezorgen alle betrokkenen dit verslag, waarna iedereen de tijd krijgt om hierop te reageren. Er kan ook een mondelinge hoorzitting georganiseerd worden, waarop alle betrokkenen worden uitgenodigd.

Nadat iedereen de mogelijkheid heeft gekregen om te reageren op het resultaat van het woningonderzoek, neemt de burgemeester een beslissing. Als er ernstige gebreken zijn, kan hij beslissen om de woning ongeschikt of ongeschikt en onbewoonbaar te verklaren.

Als jij, als eigenaar of huurder, niet akkoord gaat met de beslissing van de burgemeester, kan je binnen 30 dagen na de betekening van zijn beslissing per aangetekende brief beroep indienen bij de Vlaamse minister van Wonen. Ook als de burgemeester drie maanden na uw verzoek geen besluit heeft genomen of geen woningonderzoek heeft laten uitvoeren, kan je in beroep gaan bij de Vlaamse minister van Wonen. Je kan in beroep gaan tegen het stilzitten tot twaalf maanden na het verstrijken van de ordetermijn van drie maanden.