Wat
Al geruime tijd kan je via het digitaal loket op onze website akten en uittreksels aanvragen. De aanvragen waren nog niet geautomatiseerd. Daar komt nu verandering in. Via het vernieuwde digitaal loket kan elke inwoner 24 uur op 24, zeven dagen op zeven, op elke locatie én op elk toestel (pc, laptop, smartphone, tablet ….) akten, attesten en uittreksels aanvragen en ontvangen. Ook een uittreksel strafregister kan via deze weg bekomen worden.
In de meeste gevallen wordt de aanvraag automatisch verwerkt en volstaan enkele muisklikken om binnen enkele seconden het gewenste document te krijgen. Voor een klein aantal aanvragen is er nog een tussenkomst van een medewerker vereist waardoor je de documenten pas tijdens de kantooruren zal ontvangen. Om van deze functie gebruik te kunnen maken, moet je je aanmelden met je e-ID. Hieronder vind je een lijst van de akten, attesten en bewijzen die je van thuis kan aanvragen en ontvangen.
Aanmelden met itsme: maak je account aan
Digitaal loket
- Akte van adoptie
- Akte van Belgische nationaliteit
- Akte van echtscheiding
- Akte van erkenning (postnataal)
- Akte van erkenning (prenataal)
- Akte van geboorte
- Akte van geslachtswijziging
- Akte van huwelijk
- Akte van naamsverandering
- Akte van overlijden
- Akte van voornaamsverandering
- Attest van hoofdverblijfplaats met het oog op huwelijk
- Attest van reistoelating minderjarig kind
- Attest van verblijf en Belgische nationaliteit
- Attest van wettelijke samenwoning
- Attest van woonst
- Attest van woonst met historiek in deze gemeente
- Attest van woonst met volledige historiek
- Attest wijze van teraardebestelling
- Bewijs van leven
- Bewijs van nationaliteit
- Bewijs van samenstelling van het gezin
- Uittreksel strafregister
- Uittreksel uit het bevolkingsregister