Vraag akten, attesten en bewijzen van thuis uit aan

Wat

Al geruime tijd kan je via het digitaal loket op onze website akten en uittreksels aanvragen. De aanvragen waren nog niet geautomatiseerd. Daar komt nu verandering in. Via het vernieuwde digitaal loket kan elke inwoner 24 uur op 24, zeven dagen op zeven, op elke locatie én op elk toestel (pc, laptop, smartphone, tablet ….) akten, attesten en uittreksels aanvragen en ontvangen. Ook een uittreksel strafregister kan via deze weg bekomen worden. 

In de meeste gevallen wordt de aanvraag automatisch verwerkt en volstaan enkele muisklikken om binnen enkele seconden het gewenste document te krijgen. Voor een klein aantal aanvragen is er nog een tussenkomst van een medewerker vereist waardoor je de documenten pas tijdens de kantooruren zal ontvangen. Om van deze functie gebruik te kunnen maken, moet je je aanmelden met je e-ID. Hieronder vind je een lijst van de akten, attesten en bewijzen die je van thuis kan aanvragen en ontvangen.