Veilig op het web: hoe herken je valse e-mails?

We regelen steeds meer administratie via het internet. Daarom is het belangrijk dat je aandachtig bent om gevoelige informatie (zoals je kredietkaartnummer of wachtwoorden) niet te delen met oplichters die zich uitgeven voor je bank, je nutsbedrijf of een overheidsdienst. We geven je enkele tips om valse e-mailadressen te herkennen.

Hoe herkent je een mogelijke mail van een oplichter?

  • De e-mail komt onverwacht, is zogezegd ‘dringend’ en vraagt naar persoonlijke gegevens terwijl die instantie (bijv. je bank) dat nooit zou doen in een e-mail;
  • De e-mail bevat taal- of spellingfouten;
  • De domeinnaam (achter @) bestaat uit cijfers en letters, en niet de officiële bedrijfsnaam.
  • Sluit alle twijfel uit door de afzender te bellen via zijn gekende telefoonnummer. Misschien werd zijn mailadres gehackt zonder dat hij het zelf wist. Gebruik dus niet het telefoonnummer uit het verdachte mailtje.

Verder onderzoek mogelijk

Open of beantwoord een verdachte mail niet. Je kan hem wel doorsturen naar verdacht@safeonweb.be. Dan wordt de oorsprong verder onderzocht. Verwijder nadien de mail uit je inbox én je prullenbak. Heb je het mailtje per ongeluk toch geopend? Open dan zeker geen bijlages of klik niet op een link. Vul ook geen persoonlijke gegevens in.

Toch gegevens ingestuurd?

Indien je een wachtwoord hebt doorgegeven, verander je het best zo snel mogelijk. Gaat het om een wachtwoord dat je ook op andere plaatsen gebruikt? Ga dan even al die accounts af en wijzig het wachtwoord meteen. Indien je je bankkaartgegevens hebt doorgegeven, contacteer je Cardstop (070-344 344) om je kaart te blokkeren. Je kan vervolgens een klacht indienen bij de lokale politie of via het officiële online meldpunt (https://meldpunt.belgie.be/meldpunt).

Meer info?

Bekijk de website www.safeonweb.be voor meer gedetailleerde informatie over veiligheid op het internet.