Aanvraag vastgoedinformatie

Wat

Als je een perceel grond of een gebouw wil verkopen, moet je een aantal verplichtingen naleven. Zo ben je als verkoper verplicht om heel wat vastgoedinformatie te verschaffen aan de (kandidaat) koper. Het opvragen van deze informatie gebeurt in de meeste gevallen via de notarissen of vastgoedmakelaars.

Vanaf 9 januari 2024 kunnen notarissen en vastgoedmakelaars terecht op het aanvraagplatform van de Vlaamse Overheid voor het opvragen van vastgoedinformatie voor percelen gelegen in Wommelgem. Andere aanvragers kunnen vanaf 1 februari 2024 gebruik maken van dit aanvraagplatform. 

Deze vastgoedinformatie bestaat uit een uittreksel plannen- en vergunningenregister, alsook bijkomende informatie betreffende milieu en natuur, huisvesting, erfdienstbaarheden,…

Let wel op...

Het is niet omdat er in de bezorgde vastgoedinformatie geen overtredingen worden meegedeeld, dat er geen zijn. Deze niet-gekende maar toch bestaande inbreuken zijn de verantwoordelijkheid van de eigenaar.

Procedure

Notarissen, vastgoedmakelaars en andere aanvragers:

Via het Vastgoedinformatieplatform.

VIP - Vastgoedinformatieplatform | Digitaal Vlaanderen

Bedrag

Gemeentelijke retributie per kadastraal perceel: 105 euro + platformretributie zoals vastgelegd in het decreet.

Meer info

Alle aanvragen worden beheerd door de Afdeling Omgeving, te bereiken via omgeving@wommelgem.be