Identiteitskaart verloren of gestolen?

Iedereen vanaf 15 jaar moet altijd zijn identiteitskaart op zak hebben. Bij verlies, diefstal of beschadiging van de identiteitskaart moet je zo snel mogelijk aangifte doen. 

Verloren

Als je identiteitskaart verloren is, moet je dat zo snel mogelijk melden aan de dienst burgerzaken. Je krijgt dan een attest dat je identiteitskaart voorlopig vervangt. Neem 16 euro en één recente pasfoto mee (van maximum zes maanden oud) zodat er onmiddellijk een nieuwe identiteitskaart kan worden aangemaakt. Je kan ook telefonisch contact opnemen met DOC STOP via 00800 2123 2123. Ook in dat geval moet je nog het attest van verlies gaan afhalen bij de dienst burgerzaken. 

Gestolen

Bij diefstal doe je aangifte bij de politie. Zij maken een proces-verbaal op en bezorgen je een attest dat je identiteitskaart voorlopig vervangt. Hiermee ga je naar de dienst burgerzaken om een nieuwe identiteitskaart te laten aanmaken. Bij diefstal in het buitenland moet je aangifte doen in het land zelf. Terug in België moet je met dat attest naar de politie gaan.

Wat meebrengen

  • 16 euro
  • recente pasfoto
Melding sluiten

Samen tegen het coronavirus

Een overzicht van alle maatregelen in Wommelgem

Onze diensten helpen je (van thuis uit) verder

  • Mail je vraag naar de dienst of bel naar het onthaal via tel. 03-355 50 50
  • Gebruik zoveel mogelijk de formulieren van het digitaal loket
  • Dienst burgerzaken werkt enkel op afspraak (en enkel voor dringende documenten)
  • De bib opende onlangs opnieuw de deuren, mét voorzorgsmaatregelen
  • De werf, BKO en thuiszorgdienst werken verder met de nodige voorzorgsmaatregelen

Heb je hulp nodig of kan je hulp bieden?

Maak gebruik van ons vrijwilligersnetwerk (vb. voor boodschappen, honden uitlaten, sociaal contact). Lees het artikel (klik hier) voor meer info of via tel. 03-355 50 55.

Naar het digitaal loket