Diftar: veelgestelde vragen aan de Groene Lijn

Wat

In welke zone ligt mijn straat?

De ophaling van rest-en GFT-afval gebeurt vanaf 1 januari 2022 om de twee weken. In de ene week is de helft van Wommelgem aan de beurt, in de andere week de andere helft. Op de afvalkalender is dat aangeduid als ophaling voor zone A en zone B. Bekijk op deze pagina welke straat in welke zone ligt.

Ik kan me niet meer inloggen. Wat nu?

Vanaf 1 maart is 'Mijn container' overgeschakeld naar een beter beveiligd aanmeldsysteem. Bij je eerste aanmelding na 1 maart klik je op 'gebruikersaccount aanvragen' om de overschakeling te maken. Je koppelt vervolgens je adres aan je rijksregisternummer (van het gezinshoofd) en kiest een wachtwoord. In je nieuwe account vind je nog steeds je voorbije facturen en containers terug. Die moet je dus niet opnieuw aanvragen. Ben je nadat je je account opnieuw geactiveerd hebt je nieuwe wachtwoord vergeten? Vraag dan een nieuw wachtwoord aan. Je krijgt een uitnodiging om het opnieuw in te stellen via het mailadres dat je in je profiel aanduidde.

Wat kan je van thuis uit regelen?

In het service center van Diftar ('Mijn container') kan je nadat je je inlogt met je rijksregisternummer en je wachtwoord een heleboel dingen van thuis uit regelen.

  • een container bestellen
  • een container te laten ophalen (vb. bij een verhuis)
  • melden dat je container verdwenen of gestolen is
  • het containervolume te wijzigen
  • een verhuis (binnen of buiten de gemeente) melden
  • je afvalverbruik opvolgen
  • een factuur terugvinden
  • niet-geledigde containers melden

Wat doe ik als mijn container verdwenen of gestolen is?

Doe eerst navraag in je buurt. Afvalcontainers lijken op elkaar en een verkeerde container meenemen is snel gebeurd. Leg bij effectieve diefstal of verdwijning klacht neer bij de lokale politie Minos. Van zodra je beschikt over het bewijs van aangifte, neem je contact op met de Groene Lijn, zodat de facturatie van de verdwenen of gestolen container stopgezet kan worden en er een nieuwe afvalcontainer bezorgd kan worden. Zonder bewijs van aangifte worden de kosten voor een nieuwe container aangerekend (met een waarborg van 50 euro).

Hoe kan ik van containervolume veranderen?

Je neemt daarvoor contact op met de Groene Lijn of je geeft de wijziging door via mail. Je zorgt ervoor dat de container leeg en gereinigd klaar staat op de afgesproken dag. Om de twee weken gebeurt er in onze gemeente een rondgang voor leveringen en wissels van containers.

Ik verhuis binnenkort. Wat met mijn container?

De container(s) is of zijn gelinkt aan jou als gebruiker. Neem bij verhuis altijd contact op met de Groene Lijn of via mail.

  • Verhuizen binnen de gemeente: je neemt de containers mee naar je nieuwe adres en de waarborg en het saldo van je provisierekening overgedragen naar het nieuwe adres.
  • Verhuizen buiten de gemeente: je zorgt ervoor dat de container(s) leeg en proper klaarstaat (of staan) op de afgesproken dag. Vergeet niet om je nieuwe adres en rekeningnummer door te geven, zodat wij je rekening kunnen afsluiten. Het resterende saldo en de waarborg worden binnen de maand teruggestort.

Waarom worden mijn containers niet (meer) geledigd?

Als je vergeet om binnen de 30 dagen je betalingsuitnodiging te betalen en je saldo onder 0 euro zakt, dan ontvang je nog een laatste aanmaning te betalen binnen de 15 dagen. Betaal je ook dan niet, dan worden je container(s) niet meer geledigd. Zuiver dus tijdig je provisierekening aan!

Opgelet! Indien je tijdelijk over onvoldoende financiële middelen beschikt, kan je met de gemeentelijke financieel beheerder een afbetalingsplan afspreken. In alle andere gevallen wijzen we je graag door naar het OCMW.

Als er nog voldoende provisie op je rekening staat en je container(s) toch niet geledigd werden, kan je dit ook steeds melden via de Groene Lijn of via mail.

Mijn container is niet volledig leeg, wat nu?

Indien je dat wenst, komt de ophaler opnieuw langs. Contacteer daarvoor de Groene Lijn. Indien de ophaler je container komt leegmaken in een week die niet voorzien is voor jouw straat, zal er een extra vergoeding gevraagd worden van 15 euro. Deze vergoeding wordt van je provisierekening afgetrokken.

Hoe volg ik mijn DIFTAR-gebruik op?

Je kan op drie manieren het DIFTAR-verbruik opvolgen:

  1. Via de afvalfactuur: bij elke betalingsuitnodiging vind je immers een overzicht van je provisierekening;
  2. Via de gratis Groene Lijn word je geïnformeerd over het saldo van je provisierekening;
  3. Via de website (mijn container) kan je zelf dit saldo raadplegen.

Ik ben mijn factuur kwijt, wat nu?

Neem daarvoor contact op met de Groene Lijn via telefoon of via mail en zij bezorgen je via mail een elektronische kopie van je factuur. Je kan je factuur ook raadplegen via 'mijn container'.

Wat doe ik wanneer mijn badge een foutmelding geeft bij het ondergronds systeem?

Bij een defect van het ondergronds systeem aan een container of badge neem je zo snel mogelijk contact op met het service center via de Groene Lijn of via mail. Is je container beschadigd? Indien onze ophaler tijdens de ophaling je container beschadigt (scheur, wiel kwijt, deksel stuk, oor af,…), wordt die in de mate van het mogelijke hersteld of vervangen. Neem ook daarvoor contact op met de Groene Lijn of via de website. Schade die zelf of door derden veroorzaakt werd, wordt aangerekend. In geval van verlies of vrijwillige beschadiging van een container of badge wordt een nieuwe waarborg van 50 euro voor de vervanging aangerekend.